-
Baletul fantasmelor
Autor(i): Dumitru Popescu
Nr. pagini: 254 pagini
Anul apariției: 2023
Editura: Hoffman
„Probabil ca, in timp ce dormeam, cineva ne‑a urcat in autobuz, caci ne‑am trezit in plina vesnicie. Nu era Zamolxe de fata, nici supusii sasi ai printului, dar vesnicia se lafaia acolo in voie. Dealurile transilvane usor inverzite de aerul primaverii sclipeau in bataia soarelui ca un ocean de proportii cosmice somnolent, leganat in valsul sferelor. Intr‑adevar, se parea ca Vesnicia poposeste din cand in cand acolo, ca sa‑si petreaca propriul weekend si noi o surprinsesem intr‑un asemenea moment fast, de frumoasa intimitate cu stravechea lume a plugarilor carpatini.”
-
Bărbați răi
Autor(i): Julie Mae Cohen
Anul apariției: 2024
Nr. pagini: 320 file
Editura: Crisis Press
Un thriller feminist plin de umor negru și care pune o întrebare incitantă: poate o criminală în serie să-și găsească alesul inimii?
Saffy, o justițiară cu un cod moral strict, îi elimină pe „bărbații răi” care fac din femei o pradă. Misiunea îi e alimentată de o furie justificată și de setea de dreptate; în același timp, demersurile îi sunt complicate de propriile vulnerabilități și dorințe.
Nici cu viața sentimentală nu stă mai bine – e greu să păstrezi o relație când iubitul de azi poate ajunge victima de mâine.
Asta până când îl întâlnește pe Jonathan, realizator de podcasturi despre crime, care i se pare că e un tip cu adevărat bun.
Dar Jonathan e acuzat de crimă, așa că Saffy se trezește într-o situație inedită pentru ea: trebuie să salveze un bărbat.
-
Biblioteca secretă din Varșovia
Autor(i): Madeline Martin
Nr. pagini: 480 pagini
An: 2024
Editura: Corint
De când se știe, Zofia și-a găsit alinarea în cărți și în prietenia cu Janina. Nimeni nu și-ar fi putut însă imagina ororile ocupației naziste în Varșovia. Bombele distrug orașul, iar soldații lui Hitler îl jefuiesc și ucid oameni nevinovați, prigonindu-i pe evrei.
Zofia are convingerea că și cărțile trebuie protejate, mai ales că lucrează la o bibliotecă importantă. Reușește astfel să salveze multe volume interzise, ascunzându-le într-un depozit secret și înființând un club de lectură clandestin.
Cele două tinere nu renunță la citit nici când Janina este forțată să meargă în ghetou. Ea alină durerea celor de acolo, împrumutându-le cărți dintr-o valiză cu care străbate străzile ghetoului.
Pe măsură ce se apropie ziua eliberării, Zofia se aruncă în luptă alături de Janina. În cele din urmă, ea folosește singura armă care i-a mai rămas pentru a păstra vii cultura și tradițiile unei țări sfâșiate: LITERATURA.
-
Biletul la control!
Autor(i): Dumitru Popescu
Nr. pagini: 230 pagini
Anul apariției: 2021
Editura: Hoffman
Din felul cum se spunea odinioara despre cineva ca are principii, parea sa reiasa ca e vorba de un om cu tabieturi. Un om sucit, nitelus ingradit, oricum dificil, cu care nu era intotdeauna prea placut sa ai de-a face. Principiile erau, in alta acceptiune, o componenta a pedanteriei. Dar, si intr-un caz si in altul, era o meteahna, o scranteala, o forma de alinare mintala. „Va scot eu principiile din cap” – striga cate un sef la subalternii ce vadeau vagi reziduuri de personalitate. Persoanele publice trebuiau sa strige frecvent ,,Pleaca ai nostri! Vin ai nostri!” – varianta moderna a dictonului „Regele e mort! Traiasca regele!”.
Politicienii considera principiile catuse la maini. Isi poate permite sa aiba principii un individ care nu aspira la nimic, care nu are ce pierde sau ce castiga. A carui singura avutie ramane originalitatea. Sau cel care isi subordoneaza viata unui ideal de lupta dezinteresat. Dar, printre cei ce nazuiesc sa parvina, rar se gaseste cineva dispus sa-si ,,inchida viata”, sa-si rateze cariera de dragul principiilor.
Timp de milenii, o mare parte a omenirii a avut drept ghid etic decalogul bibliei – chintesenta teoretica a pacatelor si a oprelistilor fundamentale. Cele zece porunci au fost interpretate si adaptate de fiecare societate in conformitate cu idealurile ei materiale. Nicio oranduire, oricat de inumane erau bazele pe care se sprijinea, nu a indraznit sa repudieze aceste principii. Le-a incalcat insa tacit. Nimeni nu s-a batut vreodata cu pumnii in piept afirmand ca viciul este cultul sau.
Un principiu suprem a fost si este: „Cel tare il suprima pe cel slab”. Dar el nu a fost niciodata afisat, nu a devenit o deviza publica, nu a fost introdus intre intelepciunile clasice. Dimpotriva, s-a propovaduit mila, caritatea. -
Boala și moartea lui Eminescu
Autor(i): Nicolae Georgescu
Nr. pagini: 314 pagini
Anul apariției: 2021
Editura: Hoffman
„Cand am dat sa plec, intrara cativa tineri – trei – in uniformele lor de elevi ai Scoalei de Infanterie. Se apropiara de catafalc si, intr-o concentrare pioasa, se aplecara peste el si rostira incet, mai mult in soapta, un cuvant, un nume: „Veronica”.
Infanteristii imi facura impresia ca aveau sa se achite de o datorie imperioasa, ce nu putea suferi nicio amanare, si ca trebuia onorata, punctual, orice s-ar fi intamplat, in aceeasi zi, cu orice sacrificiu. Aceasta era, doara, dorinta expresa a nefericitului poet, de a „spune” acest nume „pe inchisele-i pleoape”:
„Si eu as vrea ca unul, venind de mine-aproape,
Sa-mi spuie al tau nume pe-nchisele-mi pleoape”.
Si baietii, s-au tinut de cuvant…
Inmormantarea s-a facut abia in ziua de 17 iunie, intr-o sambata, pe la orele 4 dupa amiaza, din cauza marei si sufocantei arsite, ce se lasase asupra orasului. Cheltuielile le-a suportat Ministerul Instructiunii Publice, dupa staruinta fostului secretar general Profesorul Stefan C. Mihailescu, bun prieten si mare admirator al defunctului. Lume multa intelectuala: literati, ziaristi, advocati, medici, artisti dramatici, pictori, sculptori si studenti. Venise si Lascar Catargiu, care, ca barbat politic, se simtea obligat, sa-i aduca, prin prezenta sa, un pios omagiu, aceluia, care, cu un osebit talent, a sustinut, ca prim redactor al ziarului ,,Timpul“, ideea conservatoare. A depus si coroane, atat in numele sau personal, cat si din partea partidului.”Mihail Canianu (Adevarul, 16 iunie 1933, p. 3) -
Bocancii mortului
Autor(i): Bata Marianov
Editura: Palimpsest
Pictor și sculptor dăruit cu un talent nativ puternic, dezlănțuit, în permanentă gâlceavă cu barierele din interior sau exterioare, Bata Marianov emigrează la începutul deceniului opt în Germania. Straniile lui forme stârnite de penel și daltă, îndrăznețe, atinse emblematic de duhul avangardei și neconvenționalului, își afirmă apăsat identitatea, revendicându-și un loc singular, ca simțire și mod de exprimare, în limba universală a necuvântului. Dar el nu se oprește numai aici, ci scrie și literatură, și încă în două limbi, română și sârbă. Prozele sale, cel puțin cele publicate la Editura Palimpsest, Coada dracului, Valea cu ierburi amare și Bocancii mortului, sunt de-a dreptul provocatoare. În ele se îmbină ficțiunea cu realul, cu documentul și memorialistica, uneori chiar cu oniricul, personajele inventate cu cel din viața publică sau din anturajul imediat al autorului. Bocancii mortului, deși ar putea să supere pe mulți, din acest punct de vedere excelează. Dezvăluie acid adevăruri care nu convin. Și dintr-un atare motiv se citește pe nerăsuflate.
-
Bonsai. Povestea fetei norocoase
Autor(i): Crisula Ștefănescu
Nr. pagini: 304 pagini
An: 2022
Editura: AIUS Printed
Crisula Ştefănescu este absolventă a Facultății de filologie a Universității București. În 1982 emigrează în Germania și lucrează la postul de radio „Europa Liberă”; mai întâi cercetător-analist în cadrul „Institutului de Cercetare al Europei Libere” și, din 1992, în Departamentul de Broadcasting, ca redactor al emisiunii de cultură „Controverse-Confluenţe Est-Vest”. Din 1995, când radioul s-a mutat la Praga, trăiește împreună cu soțul ei, scriitorul Andi Ștefănescu, într-un sat bavarez din apropiere de München. Crisula Ștefănescu a publicat treizeci de cărți.
„BONSAI este un roman bine scris, într-un stil alert și cuceritor. Atrage printr-un fel de sinceritatecapricioasă, printr-o ritmare emoțională a confesiunii. În plus, cuprinde întâmplări pitorești și mai ales, pagini de poezie de o remarcabilă frumusețe.” (Alex ȘTEFĂNESCU)
Romanul BONSAI a fost scris dintr-o suflare, ca să spun așa, în vara anului 2008. Când l-am terminat, am trimis manuscrisul spre lectură unor critici literari și unor prieteni cu activități și preocupări literare. Deși „verdictul” a fost favorabil, totuși cartea nu a fost publicată. De-a lungul timpului mai multe fragmente din BONSAI au apărut în reviste literare, obținând și un premiu, sau postate pe pagina mea de face-book, dar am acest obicei, nu știu dacă bun sau rău, de a lăsa manuscrisele să zacă cu anii. După ce, nu demult, l-am recitit și am mai făcut mici corecturi, m-am gândit că a cam sosit timpul să-i dau drumul în lume.
-
Călătorie plăcută printre tainele limbii române!! Manual de Receptarea textului scris pentru studenții străini
Autor(i): Raluca Ghenţulescu , Loredana Miclea
Nr. pagini: 204 pagini
An aparitie: 2024
Editura: Pro Universitaria
Calatorie placuta printre tainele limbii romane! Manualul de Receptarea textului scris pentru studentii straini aduce numeroase noutati si o perspectiva permisiva insemnata asupra invatarii limbii romane de catre studentii straini, avand ca principale obiective: informarea, invatarea, pregatirea temeinica si afilierea cercetarii studentilor de la APLR – Anul Pregatitor de Limba Romana pentru straini, si militand pentru finalitatea ca acestia sa ajunga la performanta de a scrie lucrari academice apreciate la un nivel universitar. In acest sens, noi, ca autoare, am redactat o paleta metodologica diversificata, care vine in sprijinul receptarii unei multitudini de texte cu trimitere la o pleiada de subiecte atent alese, in care am inserat, fireste, si multe sectiuni de terminologie proprie. Tematica este variata si foarte bine documentata, aducand constant si lamuriri suplimentare, precum si un vadit interes in privinta cazuisticii folclorului literar romanesc si a eruditiei paremiologice a poporului nostru, pe care le imbinam cu aspectele lexico-gramaticale.
Ne-am dorit ca acest manual sa se ridice la anumite standarde de calitate, in ceea ce priveste nivelul stiintific abordat, avand in vedere faptul ca noi ne desfasuram activitatea de cadre didactice universitare in Centrul de Cercetare Etica Aplicata din UTCB (Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti) si predam in cadrul APLR – Anul Pregatitor de Limba Romana pentru straini din FILS (Facultatea de Inginerie in Limbi Straine), discipline precum: Receptarea textului scris, Receptarea textului oral, Redactare si compozitie, Limbaje specializate. Tocmai de aceea, manualul a fost scris pastrand toate rigorile stiintifice optime si necesare pentru a fi recomandat oricarui potential autor de lucrari stiintifice. De asemenea, noi, ca autoare, consideram ca acest manual de „Receptarea textului scris”, Calatorie placuta printre tainele limbii romane este extrem de util deoarece, in Romania, au avut loc multe schimbari socio-politice in ultimii ani, schimbari de bun augur care permit migrarea studentilor din diverse state ale lumii care au ales Romania tocmai pentru a-si continua studiile si pentru a-si edifica pregatirea academica, iar in prezent avem nevoie de astfel de manuale care sa contribuie la intregirea si definirea unui corpus de lucrari cu caracter didactic pe tema receptarii textului scris in limba romana (Autoarele)
-
Cândva, după ignozirea din Paradis
Autor(i): Dumitru Popescu
Nr. pagini: 454 pagini
Anul apariției: 2023
Editura: Hoffman
„Descopereau ca traiesc ceva similar iubirii, fara a fi, de buna seama, iubire. Isi vin in intampinare cu gingasie si tandrete, si cu o enorma dorinta de a surprinde un strop de fericire in ochii celuilalt. Fraternizeaza in reproducerea ritualului iubirii. Prin urmare, iubire sintetizata in laborator – ca o serie de substante tamaduitoare menite sa salveze oameni aflati in suferinta. Iubire, ca panaceu al bolilor de decrepitudine, al singuratatii de senectute, al slabirii imunitatii morale. De unde gasisera ei, dintr-odata, aceste resurse, fara de care nu te poti arunca intr-o simbioza, mai ales cand nu preexista sentimentul catalizator veritabil? Combustia sufleteasca si trupeasca se producea la presiunea disperarii? Isi pune fiecare in joc intuitiile, reflexele, virtutile neconsumate, pastrate ca prin minune intr-o pestera a fiintei? Au tasnit de acolo, prin simpla declansare a ardoarei si vointei, sensibilitate, afectiune, calinitate, dorinta, putere de daruire si de absorbtie a esentelor vitale? Daca ar veni, in aceasta suita, si iubirea originara, pasiunea, dependenta psihica si biologica, daca toate aceste valori pe care si le-au resuscitat s-ar aglutina si ar capata har cosmic?”
-
Cântec spulberat
AUTOR: Constantin Teleagă
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 192
EDITURA: Eikon
Un scriitor român din Franța la Editura Eikon
Constantin Petru Teleagă s-a născut în comuna Brodina, județul Suceava. A urmat Liceul „Petru Rareş” din Piatra-Neamţ. Este licențiat al Facultății de Drept din București (1960) și al Facultății de Limbi Romanice (1969). După absolvire, devine − după cum se autocaracterizează cu umor − „un politruc la CC al UTC”, ipostază pe care a considerat-o nu tocmai onorabilă: trimis fiind ca delegat al României la un congres al tineretului socialist din Danemarca, decide să nu se mai întoarcă în țară și să ceară azil în Franța, unde trăiește din anul 1970. Își continuă studiile, absolvind celebra Sciences Po (una dintre cele mai prestigioase universități din lume în domeniul științelor politice și al studiilor internaționale).
După 1990, a revenit în România și a sprijinit candidatura lui Emil Constantinescu la Președinția României. A fost apoi, pe rând, secretar de stat la Departamentul de Integrare Europeană, consilier de stat la Preşedinţia României și ambasador în Spania. După încheierea misiunii, a fost profesor la Institutul Superior al Magistraturii. Este doctor în drept, teza sa de doctorat fiind publicată în 2004 cu titlul Armonizarea legislativă cu dreptul comunitar în domeniul dreptului civil.
Constantin Petru Teleagă locuiește în prezent la Paris și, intermitent, la București. Publică frecvent în presa franceză eseuri și articole de opinie privind situația politică internațională și din Franța
Pasiunea sa a rămas însă întotdeauna literatura: scrie și publică în limba română și în limba franceză, versuri și proză. Romanul Moartea lui Avram a apărut în 2011, la Editura Neverland. „Cântec spulberat” este al doilea volum de versuri pe care îl publică în România.
În 1993 a publicat în Germania o carte despre marea actriță Marlene Dietrich pe care a cunoscut-o personal, semnând cu cele două prenume ale sale: Constantin Petru: Marlene Dietrich Realität. Die letzen jahre in Paris. Editura Betzel Verlag.
Cartea a apărut apoi și în Franța cu titlul La star et les pantins la editura L’Harmattan (2015).
Alte romane publicate în Franța: Mémoires apocryphes, Edilivre, 2014; L’ile des Keums dechus, Librinova, 2018.
(Mariana Sipoș)
-
Cărări și destine. Volumul I
AUTOR: Luminița Aldea
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 238
EDITURA: Eikon
„Romanul este excelent, ai surprins din nou istoria recenta a celei mai mari schimbari din istoria moderna a țării cu „ochii” talentului tău, de data asta din alt unghi. Roman lecție, roman uman, roman vizionar! În plus, de data asta, ai „șlefuit” personajul principal mai bine ca dățile trecute, îmbinând în subconștientul cititorului, mai ales al cititorului care te cunoaște, persoana întâi cu persoana a treia.”
Dragoș Agapescu
-
Cărări și destine. Volumul II
AUTOR: Luminița Aldea
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 396
EDITURA: Eikon
Am avut, recunosc, gândul preconceput că voi găsi o repetitivitate, dar, crede-mă, că minunăția pe care ai scris-o a făcut ca „repetitivitatea” să se numească stil, „stilul Luminița Aldea”. Da, țăranca scriitoare a devenit cu siguranță SCRIITOAREA țărancă. Ambele calificative la superlativ și, cred, că și apelativul de țărancă, pe care l-ai adoptat de bună voie te înnobilează. Am sentimentul că am descoperit secretul cărților tale. Îl voi descrie printr-o metaforă: talentul fără muncă este ca fântâna fără apă! Cred că am spus totul cu asta. Ești o fântână cu apă bună, din care, de ce bei de ce mai vrei să bei și aștepți să te reîntorci, să te apleci peste ghizdele și să te oglindești acolo în adânc, unde poți să îți descoperi cele mai lăuntrice trăiri pe care uneori nu știi că ești în stare să le ai.
Ești unde trebuie să fii, Luminița, pe cărarea vieții. Știu că trăiești cu altă intensitate viața decât noi ăștialalți, obișnuiți, știu că nemulțumirea și chinul creației te ard și te consumă, dar, în același timp, știu că asta ești tu, asta ți-ai dorit să fii, asta vei fi: scriitoarea Luminița Aldea!
Dragoș Agapescu
-
Cărări și destine. Volumul III
AUTOR: Luminița Aldea
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 446
EDITURA: Eikon
Am citit (și recitit) cartea și am lăsat un pic de timp în care să se limpezească trăirile, dar este greu să ieși din atmosfera romanului.
Să continui cu ce am spus deja: romanul este ca un torent. Te prinde de la primele pagini și capătă o voință proprie, pare că se citește singur, pagină cu pagină. Atât de mult, încât trebuie să-ți aduci aminte să respiri din când în când aerul tău și nu pe al personajelor.
O ușoară relaxare la începutul capitolului V, cu multe date tehnice legate de construirea casei, este iluzorie, deoarece victoria Oanei și acalmia așteptată deja generează alt conflict, care te-a și prins pe neobservate.
Iar partea de roman care întretaie cărările Oanei și ale lui Grigore Stancu este explozivă, am simțit aproape fizic întâmplările povestite.
Îmi place că personajele, chiar și cele demonizate, sunt creionate cu lumini și umbre (adânci, uneori), că simți pe alocuri simpatie și pentru cel rău și ești tentat să-i spui câteodată „Nu” chiar și Oanei.
Transformările sociale de după revoluție sunt arătate atât de concis și firesc, că îi voi recomanda cartea fiului meu pentru a înțelege acea perioadă.
Pe de altă parte, romanul este de o sinceritate aproape metalică, tăioasă, mai ales referitor la relațiile sociale. În lumea noastră, în care ceea ce nu este politic corect este extremism, expunerea atât de netă și clară a lucrurilor aproape șochează.
Sunt sigur că este cartea care îmi place cel mai mult de până acum, pentru ritmul alert și fluiditatea povestirii, pentru temele abordate, pentru complexitatea și transformările personajelor.
Vă mulțumesc!
Aurel Dumitriu
-
Cartea cazurilor nerezolvate
Autor(i): Simone St. James
Anul apariției: 2024
Nr. pagini: 384 pagini
Editura: Crisis Press
Claire Lake, Oregon. Shea Collins e recepționeră, dar noaptea lucrează la propriul ei blog despre true crime, numit Cartea Cazurilor Nerezolvate. Într-o zi se întâlnește cu Beth Greer, cea mai vestită criminală în serie din localitate.
De fapt, presupusă criminală în serie – deși toată lumea o consideră vinovată de uciderea a doi bărbați, Beth a fost achitată la procesul de acum patruzeci de ani.
Ceea ce pentru Shea începe ca o trufanda pentru blog se transformă într-o adevărată vânătoare în căutarea adevărului, care va răsturna toate convingerile din micul oraș. Dar cineva – sau ceva – vrea să apere cu orice preț secretele pe care le ascunde conacul familiei Greer. Chiar cu prețul unei alte crime.
Receptare critică
„Un thriller paranormal care îți îngheață sângele… St. James ține suspansul la cote înalte.”
Publishers Weekly
„Un mister paranormal sinuos și plăcut pe care nu veți vrea să-l citiți singuri noaptea.”
Kirkus Reviews
„Simone St. James știe cum să te bântuie. Cartea Cazurilor Nerezolvate este St. James în cea mai bună formă, îmbinând trecutul și prezentul cu măiestrie într-o țesătură de mister din lumea reală și suspans supranatural.”
Jennifer McMahon
-
Casa de nebuni a Atenei
AUTOR: Thanas Medi
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 358
EDITURA: Eikon
Trebuia să fie acolo înainte de șapte. La ei! Era atât de speriată de ei, i se păreau atât de înfricoșători, încât nici în vis n-ar fi vrut să-i vadă. Nici nu îndrăznea să-i pomenească cu acea poreclă cunoscută pe care le-o punea toată lumea, deși nu-i făcuseră niciodată vreun rău. Îi ținea la distanță, ca să nu-i năpădească creierul și astfel se consola cu vinovăția de a nu avea serviciu, și deci, nu o lega nimic de ei. Întrucât ei nu făceau umbră pământului, nu existau și nu s-ar fi împiedicat de ei. Undeva deasupra străzii Thivon, una dintre arterele cu cel mai intens trafic rutier din partea de vest a Atenei, luă autobuzul 732. Era plin de oameni, înghesuiți ca sardelele, care se grăbeau la muncă. Cu greu a reușit să-și facă loc și să se agațe de bara verticală de lângă ușa principală. Găsi drept cea mai bună soluție pentru moment, să-și lase privirea să-i alunece dincolo de geamul aburit al ferestrei din față. Acolo, unde totul se rostogolea cu rapiditate, un amestec de clădiri, copaci, dar și lumini și stele, care se stingeau continuu spre cer. Se cufundă înlăuntrul său din cap până în picioare pentru a se simți mai bine și a uita încotro merge, locul în care avea să înceapă noua muncă, pe „ei”, oamenii înfiorători care o așteptau. Se agăță de o stea care strălucea mai tare, de parcă s-ar fi prins de trecutul său îndepărtat, de vremea când era cineva. Plângea sufletul în ea pentru puțină mândrie, pentru puțin mai multă demnitate, iar zicala aceea bine-cunoscută „Munca este onoare” i se păru un nimic, o expresie mai perimată ca oricând. Pentru că asta era și ea însăși: un mare nimic. Ajunsese la limita de jos, nivelul zero al abilității și înțelegerii umane. Avea să facă cea mai banală, cea mai lamentabilă muncă, pe care o evitase întotdeauna: femeie de serviciu! Pentru a da cu mătura și mopul, pentru a curăța podeaua de gunoaie, de murdăria și scuipatul altora (în special al lor), nu credea că e nevoie de cine știe câtă minte. Era suficient să ai brațe, brațe puternice. Nimeni nu mai avea nevoie de înclinațiile, visele, dorințele, creierul ei. Să fii o ființă fără cap, doar cu corp, mușchi și stomac, era mult mai bine.
-
Casa de pe deal
Autor(i): Cati Giurgiu
Editura: Palimpsest
Casa de pe deal de Cati Giurgiu este carte scrisă cu adevăr, sensibilitate, cu acuratețe stilistică și simț al detaliilor, cu artă. Forma de relatare e aceea a unor confesiuni ficționale. Autoarea reconstituie cu vibrație poetică atmosfera și dramele unei localități rurale românești. Tema centrală vizează viața de zi cu zi din societatea actuală supusă perioadei de tranziție ce îi modifică radical valorile existențiale și moale. Personajele sunt atât de vii și de credibile încât ai impresia că le cunoști și te-ai putea întâlni cu ele la colț de stradă. Fiacare poartă o mască socială capabilă să genereze arhetipuri psihologice inconfundabile. Romanul duios-amar, cu unb titlu simbolic, Casa de pe deal, este o scriere de valoare, autentică, care configurează imaginea unei categorii de populație abandonată, aflată într-un moment de criză, pentru care „paradisul” înseamnă meleaguri străine. Din păcate, astfel de cărți, scrise de așa-ziși neutri, sunt neîndreptățite astăzi de critica literară, aceasta asumându-și apartenența fără reticență la un anume grup, iar „geniali” sunt numai cei care aparțin grupului respectiv. Uneori chiar prin rotație.
-
Catherine
AUTOR: Paul Goma
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 190
EDITURA: Eikon
„Paul Goma a scris acest roman, în anul 2000, cu titlul inițial „Profil”. Mi l-a oferit la Paris printat în PDF, format carte, pentru ca apoi să-mi trimită prin poștă un exemplar al traducerii semnate de Hélène Lenz și publicate în august 2001 la Éditions des Syrtes din Paris. Avea titlul „Profil bas”. Un volum, cu banderolă roșie, pe care scria mare, cu alb: GOMA. Atât. Mod de promovare rezervat doar unor celebrități.
Când am prezentat cartea în emisiunea pe care o realizam atunci la TVR, am insistat pe faptul că în România se vorbește (dacă și când se vorbește) mai mult despre disidentul Paul Goma, uitând de scriitorul cu același nume, ale cărui cărți – scrise în românește, în primul rând pentru români – nu au putut fi publicate în România decât după 22 de ani de cenzură comunistă.
Păstrat în arhiva proprie, „manuscrisul” acestui roman vede pentru prima oară lumina tipa-rului, dezvăluind cititorilor o construcție modernă, curajoasă și reconfortantă, a unui scriitor de primă mărime: Paul Goma. Inedit și surprinzător.”
Mariana Sipoș
-
Ce nu a scris tata în condică
AUTOR: Elvira Istrate Groza
ANUL APARIȚIEI: 2024
PAGINI: 354
EDITURA: Eikon
„Cartea Elvirei Istrate Groza se naște dintr-o sarcină morală, dintr-o asumare făcută în numele și în urma tatălui. Observatorul pădurar dintr-un sat bistrițean cedează fiicei lui, împreună cu o condică de însemnări păstrată cu sfințenie până la sfârșitul vieții, misiunea de a duce mai departe și a face cunoscută „lumea lui”. Din acele notații fruste, fără ambiție sau stil literar, se dezvoltă în cartea de față, prin stârnirea și recuperarea narativă a trecutului, o întreagă lume – copilăria, familia, satul, caracterele, limbajul, muncile, nevoile, comunicarea, schimbările aduse de Revoluție. Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.”, Vianu Mureșan
-
Cealaltă soră
Autor(i): Mohlin & Nystrom
Anul apariției: 2024
Nr. pagini: 368 pagini
Editura: Crisis Press
Alicia Bjelke e o tanara a carei figura mutilata ii face pe toti sa se fereasca de ea. In acelasi timp, este o programatoare geniala care a creat o aplicatie pentru intalniri impreuna cu Stella, superba ei sora, actuala imagine a companiei. Dar intr-o zi Stella e ucisa cu brutalitate, iar Alicia incepe sa se teama ca ar putea fi urmatoarea victima.
Cazul ii este dat fostului agent FBI John Adderley, care inca locuieste in Karlstad sub o identitate falsa. Nevoit sa jongleze cu decizii aflate chiar dincolo de limita moralitatii, dar incercand sa profite de prilejul oferit de ancheta, John face tot posibilul sa scape din Suedia si sa se elibereze, in sfarsit, de umbrele prezentului si trecutului.
Dar e posibil sa fie deja prea tarziu…
„Continuarea stralucita a romanului Ultima viata chiar depaseste asteptarile ridicate de primul volum…”
Publishers Weekly
„Crescendoul aspru al dezvaluirilor adauga suspans si profunzime unei povesti foarte intunecate, intesate de alegeri gresite care conduc la infractiuni, crime si consecintele acestora.”
New York Journal of Books
„Printr-un amestec reusit de suspans care te tine cu sufletul la gura si profunzime psihologica, autorii Peter Mohlin si Peter Nyström ofera o continuare palpitanta a seriei… O interpretare inedita a thrillerului de procedura nordic.”
Criminal Element
-
Cenușa din ornic
Autor(i): Dumitru Popescu
Nr. pagini: 414 pagini
Anul apariției: 2021
Editura: Hoffman
De ce ai fugit de pedeapsa? Te facusesi de cremene. Daca nu toata, partea de suflet ce trebuia intoarsa cu fata spre inceputuri. Ce greseala enorma, sa ma asiguri ca ai platit, fara sa platesti! Sa refuzi sa-ti achiti datoria, acum, sub ochii mei avizi, nerabdatori, dispusi sa accepte si o rascumparare tarzie, oricat de tarzie!
A ne retrai trecutul, impreuna, insemna, cum vezi, a ne infiora de groaza pentru ce faptuisem unul impotriva altuia, si fiecare impotriva lui insusi, a recunoaste deschis ca mintile ni se ratacisera, ca am fost pacatosi, rai, nesimtitori, flusturatici, frivoli, si ca necazurile ce se abatusera asupra noastra le meritam din plin, cum meritam orice lovitura a soartei, mania ei turbata. Retrairea nu insemna sa ne mandrim, cum faceai tu, cu asceze inventate. Nu insemna sa ne drapam in faldurile unor false virtuti manastiresti. Dimpotriva, cerea sa smulgem de pe noi tot ce acoperea, si ascundea privirilor celuilalt, plagile, hidosenia vietii gresite, terfelite aiurea, prin locuri sordide, opuse firilor noastre, idealurilor noastre, dreptului nostru la fericire adevarata.
Fiecare noua «dezvaluire» imi confirma ca ai tras chiulul destinului si, implicit, ca m-ai trisat. Tacit si expres, mi-ai cultivat incredintarea ca fata de soarta, si fata de mine, esti chit. Aceasta a fost crima ta. Ai sperat ca ma poti insela. Ai avut superficialitatea sa-ti inchipui ca vei stapani sufletul meu cu mainile netrecute printr-un foc purificator.Dumitru Popescu, Cenusa din ornic -
Cheia ascunsă
Autor(i): Alex Ahndorii
Anul apariției: 2025
Nr. pagini: 256 file
Editura: Crisis Press
Primul volum al seriei Julia Stark
O fotografie șocantă. O noapte fără amintiri. O întrebare: „Eu l-am ucis pe omul acesta?”
Un roman al autorului bestseller internațional Alex Ahndoril
Julia Stark este detectiv privat. La agenția ei își face apariția PG Mott, proprietarul uneia dintre cele mai înfloritoare afaceri de familie din Suedia. A doua zi după ce a participat la ședința consiliului de administrație al firmei, a făcut o descoperire macabră: în telefon i-a apărut o fotografie cu un bărbat plin de sânge și având un sac pe cap.
Din cauza amneziei provocate de alcool, PG nu știe de unde provine poza și vrea s-o angajeze pe Julia să afle adevărul înainte de a implica poliția. Femeia îl roagă pe Sidney, fostul ei soț, care lucrează la Poliția Metropolitană din Stockholm, să o ajute în anchetă. În felul acesta mai nutrește o fărâmă de speranță și că îl poate recuceri.
Primiți cu brațele deschise pe domeniul opulent, Julia și Sidney încep să caute adevărul în timp ce socializează cu membrii familiei, care, teoretic, ar putea fi cu toții implicați în crimă…
-
Constantin Lucaci. În căutarea Legendei Personale
Autor(i): Dorina Sgaverdia
Editura: Palimpsest
Constantin Lucaci. În căutarea Legendei Personale este o carte care, în primul rând, scapă printre degetele genurilor literare. Nu e , cum era de aşteptat, studiu critic, interviu, reportaj sau monografie. E din toate câte un pic, dar şi ceva în plus. Adică e şi o bună carte de literatură, situată la lizierea dintre realitate şi ficţiune. Prin aceasta însă nu-și trădează defel subiectul. Căci tot ce se relatează şi fixează în paginile ei, mărturii biografice, aprecieri estetice, documente, vizează și conturează viața și opera unui mare sculptor român, Constantin Lucaci, personalitate artistică de marcă, laureat al Premiului Herder în 1984. Lui îi aparțin miraculoasele fântâni cinetice, ansambluri monumentale, rezultate dintr-o ingenioasă combinare a oțelului cu piatra, care ocupă un loc de cinste în orașe precum București, Constanța, Brăila, Drobeta-Turnu Severin și Reșița. De asemenea, sculpturile sale din oțel inoxidabil se găsesc atât în numeroase muzee, instituții publice și colecții particulare din țară, cât și în orașe din afara României ca Anvers, Copenhaga, Ferrara, Milano, Roma etc. În Veneția, de exemplu, se află Fucina degli Angeli, iar în Calabria în 2007 s-a inaugurat, sub egida Vaticanului, Muzeul Constantin Lucaci în Sanctuarul San Francesco di Paola. Cartea consacrată de Dorina Sgaverdia lui Constantin Lucaci beneficiază, în plus, de reproduceri de calitate ale unor lucrări reprezentative, ea fiind tipărită între coperțile unui singur volum în două limbi : română și engleză.
-
Constantin Lucaci. In search of personal myth
Autor(i): Dorina Sgaverdia
Editura: Palimpsest
Constantin Lucaci. În căutarea Legendei Personale este o carte care, în primul rând, scapă printre degetele genurilor literare. Nu e , cum era de aşteptat, studiu critic, interviu, reportaj sau monografie. E din toate câte un pic, dar şi ceva în plus. Adică e şi o bună carte de literatură, situată la lizierea dintre realitate şi ficţiune. Prin aceasta însă nu-și trădează defel subiectul. Căci tot ce se relatează şi fixează în paginile ei, mărturii biografice, aprecieri estetice, documente, vizează și conturează viața și opera unui mare sculptor român, Constantin Lucaci, personalitate artistică de marcă, laureat al Premiului Herder în 1984. Lui îi aparțin miraculoasele fântâni cinetice, ansambluri monumentale, rezultate dintr-o ingenioasă combinare a oțelului cu piatra, care ocupă un loc de cinste în orașe precum București, Constanța, Brăila, Drobeta-Turnu Severin și Reșița. De asemenea, sculpturile sale din oțel inoxidabil se găsesc atât în numeroase muzee, instituții publice și colecții particulare din țară, cât și în orașe din afara României ca Anvers, Copenhaga, Ferrara, Milano, Roma etc. În Veneția, de exemplu, se află Fucina degli Angeli, iar în Calabria în 2007 s-a inaugurat, sub egida Vaticanului, Muzeul Constantin Lucaci în Sanctuarul San Francesco di Paola. Cartea consacrată de Dorina Sgaverdia lui Constantin Lucaci beneficiază, în plus, de reproduceri de calitate ale unor lucrări reprezentative, ea fiind tipărită între coperțile unui singur volum în două limbi : română și engleză.
-
Constantin Tanase. Lumea ca spectacol… de revistă
Autor(i): Dan-Silviu Boerescu
Nr. pagini: 208 pagini
An aparitie: 2024
Editura: Neverland
„Era rau cu der, die, das,/ Da-i mai rau cu davai ceas!/ Davai ceas, davai moșie,/ Harașo tovarașie!”: unul dintre miturile legate de Constantin Tanase este ca el și-ar fi gasit sfârșitul fiind executat, în august 1945, de catre Armata Roșie! În realitate, Tanase a pierit din cauze pur medicale, însa e de remarcat ca actorul, titanul teatrului de revista românesc, nu s-a temut niciodata sa abordeze și cele mai delicate subiecte politice.
Fondatorul și directorul Teatrului Carabuș, pe care a debutat inclusiv Maria Tanase (sub pseudonimul Mary Athanasiu), a stralucit pe propria scena – pe care a jucat pâna când sala luat efectiv foc! –, dar și în turneele prin țara sau în strainatate, ajungând pâna în fața piramidelor egiptene.
A avut și tot felul de inițiative de marketing și PR! A adus-o, de pilda, la București pe superba Regina a Tropicelor Josephine Baker, pe care a dus-o de la Gara de Nord pâna la Capșa, parcurgând Calea Victoriei într-o trasurica trasa de un… struț. A organizat la Arenele Romane și prima corrida din România, dar taurii erau batrâni și leneși, așa ca a trebuit sa-i vânda unei macelarii, care i-a transformat în hrana pentru soldați.
La Paris, s-a întâlnit într-un restaurant cu Charlie Chaplin și au petrecut împreuna o seara memorabila… Le‑a facut pe toate și a fost iubit de toți, chiar daca multa vreme a fost complexat de dimensiunile „trompei” sale, fiind poreclit Nasaila.
Înaintea trivialului Bula de mai târziu, a fost eroul omului simplu și necajit, ale carui dureri le-a înțeles perfect și împreuna cu care a facut mereu haz de necaz…