-
Istoria ca lectură incomodă
8,46 leiAutor(i): Ovidiu Pecican
Editura: Palimpsest
Istoria ca lectură incomodă, a doua carte a lui Ovidiu Pecican, conține reflecții de relevanță teoretică și metodologică referitoare la meseria de istoric. Împreună, ele mărturisesc un orizont de lectură și exercițiul sistematic al menținerii în actualitate a problematicii istoriografice de către autor. Urmând exemple mai ilustre din străinătate – puse sub generice precum „meseria de istoric” ori „atelierul istoricului” – astfel de „digitații” pe claviatura unui pian imaginar sunt, sub raport metodologic, utile descifrării unor modalități de articulare critică a ideilor. Impresia de ansamblu rezultă dintr-o situare tranșantă, clară și solid argumentată, dincolo de tectonici și autonomii textuale, dincolo de straturile problematizate partizan, excesiv de subiectiv. Astfel, ca să dau un exemplu, probleme deosebit de sensibile din perioada interbelică, dintre care reținem Extremisme interbelice, Legionarismul doctrinar, Idei și direcții totalitare, Românii lui Eliade, Problema și confuziile legionarismului, Liberalism interbelic etc., sunt abordate complex, analiza lor prilejuindu-i autorului formularea unor puncte de vedere originale, cu nuanțări subtile, care reușesc să depășească prejudecăți de circumstanță, prudența cu care ele au fost tratate de mulți istorici și cercetători.
-
Sub zidurile tradiţiei
14,90 leiAutor(i): Ion Papuc
Editura: Palimpsest
Cartea Sub zidurile tradiţiei este o cercetare de maturitate, sigur una de referinţă în cultura română, ea aparţinând unui autor aplicat cu inteligenţă şi receptivitate asupra fenomenului cultural autohton, cu implicaţii literare şi filosofice de ordin general, ca urmare a unor opţiuni ferme şi a unui stil intelectual alert, care îl impun ca o individualitate distinctă, cu o informaţie şi capacitate de sinteză impresionante. Studiile au o tematică diversă şi se referă la personalităţi de prim plan ale spaţiului istoric şi cultural românesc precum Iuliu Maniu, Ion Barbu, Constantin Noica, Octavian Goga, Nae Ionescu, George Călinescu, George Enescu, arhitecta Henrieta Delavrancea-Gibory, dar şi la regretatul poet Cezar Ivănescu, romancierul Radu Mareş sau la pictorii Vladimir Zamfirescu şi Horia Damian etc.
-
Amintiri din copilărie
15,80 leiAutor(i): Ion Creangă
Nr. pagini: 120 pagini
An aparitie: 2025
Editura: Pro Universitaria
Amintiri din copilarie, de Ion Creanga, face parte din colectia de Bibliografie scolara recomandata, coordonata de prof. MARIANA BADEA. Utila pentru cunoasterea principalelor opere literare studiate la scoala, colectia se remarca printr-o atenta ingrijire a textului, astfel incat copiii carora li se adreseaza aceste titluri sa beneficieze de o experienta a lecturii folositoare, menita sa accentueze aplecarea spre literatura romana si scriitorii care au marcat diversele perioade si curente.
ION CREANGA (1837?-1889) s-a nascut la Humulesti, judetul Neamt, din „parinti romani”, copilaria petrecuta in satul natal fiind puternic inradacinata in sufletul scriitorului si constituind subiectul bildungsromanului Amintiri din copilarie. Aceasta opera apare in revista Convorbiri literare astfel: in 1881, ianuarie, partea I, in aprilie, partea a II-a), si in 1882, martie, partea a III-a, ultima parte fiind publicata postum, in 1892.
Romanul Amintiri din copilarie, considerat de critici capodopera lui Creanga, are ca tema evocarea vietii satului romanesc din a doua jumatate a secolului al XIX-lea, si anume a satului Humulesti, cu oamenii sai, „gospodari tot unul si unul”, mediu social in care personajul Nica evolueaza de la copilarie la adolescenta. Intamplarile si evenimentele nu sunt relatate in ordine cronologica, ci sunt selectate fapte ce devin momente de referinta in conturarea eroului, a „copilariei copilului universal” (George Calinescu).
Textul este remarcabil prin utilizarea unui vocabular caracteristic, bogat in particularitati dialectale din zona Moldovei.
„Asa eram eu la varsta cea fericita, si asa cred ca au fost toti copiii, de cand e lumea asta si pamantul”. (Ion Creanga)
-
Insula
15,90 leiAutor(i): Mihail Sebastian
Nr. pagini: 96 pagini
Anul apariției: 2018
Editura: Hoffman
In piesa de teatru Insula, a lui Mihail Sebastian, ramasa neterminata, asistam la un soi de joc intre aparenta si esenta, un joc oferit de personajele principale, Manuel, Bob si Nadia, care nu sunt altceva decat trei fete ale creatorului. Ajunsi intr-o situatie limita, cei trei eroi sunt foarte saraci, fara hrana, fara bani pentru chirie, fara posibilitatea de a munci, sunt priviti cu suspiciune, se crede ca toate acele lucruri pe care le-au vandut ar fi furate sau ca nu sunt cei ce pretind a fi in actele ce le poseda. In aceasta drama, fiecare dintre ei, vine sa implineasca, prin existenta sa, un gand al lui Mihail Sebastian: Ce greu e sa comunici cu oamenii, circula tot felul de imagini si de idei despre tine insuti. Nu stii de unde vin, cum au luat nastere, pe ce se sprijina. Nici macar nu le cunosti si intre timp, viata ta adevarata e ca o insula.
Premiera piesei Insula a avut loc la Teatrul Municipal, in 17 septembrie 1947. Directorul de scena, Mircea Septilici, a incredintat rolul dactilografei actritei Sara Manu, al directorului agentiei de voiaj actorului Mircea Balaban, rolul proprietaresei a fost jucat de actrita Nela Mircescu, al agentului de politie a fost interpretat de R. Anghelescu, rolul batranului de Nae Stefanescu si cel al tanarului lucrator a fost incredintat actorului Puiu Hulubei. Personajul Lopez, absent in cele doua acte ale piesei scrise de Mihail Sebastian, apare in continuarea realitata de Mircea Septilici, si rolul ii este incredintat lui N. Sireteanu.
-
Jocul de-a vacanța
15,90 leiAutor(i): Mihail Sebastian
Nr. pagini: 128 pagini
Anul apariției: 2019
Editura: Hoffman
CORINA: Nu incerca sa protestezi. Dumitale iti sta bine cand esti sincer. Haide, putin curaj, ce Dumnezeu! Suntem barbati. Ai stricat telefonul si aparatul de radio. Nu-ti fac niciun repros. Poate ca asta intra in programul dumitale de fericire. Nici nu intreb de ce l-ai stricat…
STEFAN (un moment ezita, parca ar voi sa nege, parca ar voi
sa reziste. In cele din urma cedeaza): Ma irita. Firul asta aveam impresia ca ma leaga de tot ce am lasat in urma. Ma impiedica sa uit. Prin el putea sa navaleasca aici, oricand, toata viata de dincolo. O stire, o chemare… Si pe urma, nu puteam sa sufar cum erati toata ziua cu ochii la el: o sa sune? n-o sa sune?… In prima zi, un ceas intreg a stat prietena dumitale, M-me Vintila, la telefon, zbierand cuvinte de dragoste nu stiu cui la Bucuresti. Barbatu-sau, se vede. Era trivial, crede-ma, de ce nu-l lasa in pace? De ce nu incearca sa-l uite putin? E vacanta, pentru Dumnezeu!
CORINA: Gelos? -
Nopți fără lună
15,90 leiAutor(i): Mihail Sebastian
Nr. pagini: 88 pagini
Anul apariției: 2018
Editura: Hoffman
Talentul lui Mihail Sebastian este de a sensibiliza teatrul din epoca lui si de a-l face accesibil marelui public (tinta oricarui dramaturg autentic) printr-o infuzie, nu de concepte, ci de reverie, sentimentalitate romantica intr-un moment in care romantismul devenise desuet.
Intr-un cuvant, a sensibilizat discursul dramatic obligandu-l sa-si asume reveriile, melancoliile si lirismul individului care cauta fericirea si de cele mai multe ori n-o afla.
-
Potopul
15,90 leiAutor(i): Mihail Sebastian
Nr. pagini: 100 pagini
Anul apariției: 2018
Editura: Hoffman
Este limpede ca Mihail Sebastian, care in critica literara jura pe formula Proust, schimba datele conflictului si stilul in piesele de teatru pe care le scrie.
Este preocupat, aici, nu de dramele intelectuale ale omului modern, ci de sensibilitatea si dramele lui sentimentale, cultivand reveria, evaziunea, poezia naturii, pe scurt lirismul.
Printr-o infuzie de sensibilitate si poezie, el incearca sa reabiliteze melodrama si chiar farsa caragialiana. O experienta in buna parte reusita.
EUGEN SIMION
-
Steaua fără nume
15,90 leiAutor(i): Mihail Sebastian
Nr. pagini: 124 pagini
Anul apariției: 2019
Editura: Hoffman
La 1 martie 1944, are loc premiera piesei „Steaua fara nume”. Autorul, Mihail Sebastian, se ascunde sub alt nume. Agentii Sigurantei sunt in sala Alhambra (azi Comedia), arhiplina de altfel. Nu fost un succes, a fost un triumf! a scris presa.
Intr-un oras de provincie de pe Valea Prahovei, o necunoscuta este coborata din tren in gara pentru ca nu are bilet. Aceasta vine de la cazinou si are asupra ei doar fisele castigate. Profesorul Miroiu, care se afla in gara in asteptarea unei carti foarte scumpe de la Bucuresti, se ofera sa o gazduiasca peste noapte, perioada in care intre cei doi apare o relatie afectiva. Miroiu a gasit o stea necunoscuta pe bolta cereasca si nu stie ce nume sa ii dea, cand afla ca pe necunoscuta o cheama Mona o numeste astfel. Dimineata apare Grig, cel cu care Mona are o relatie de 3 ani. Cum acesta este bogat, Mona se reintoarce in cele din urma in lumea lui, parasindu-l pe astronomul visator. -
Ultima oră
15,90 leiAutor(i): Mihail Sebastian
Nr. pagini: 160 pagini
Anul apariției: 2019
Editura: Hoffman
DIRECTORUL: Ba, din intamplare, azi am citit. De la cap la altul. (Ia de pe masa lui Voicu un numar din Desteptarea si il tine in mana, privindu-l.) Opt pagini de prostii si vechituri.
BUCSAN: Iar intre aceste prostii si vechituri, bine camuflat, un mare santaj.
DIRECTORUL (rade): Cum exagerezi, coane Griguta! Un mare santaj! Cel mult cateva mici gainarii. Imi cunosc gazeta si imi cunosc oamenii. Nu e nici unul intre ei capabil de un mare santaj.
BUCSAN: Dar dumneata esti capabil!
DIRECTORUL: Da, cand imi dau osteneala. -
Scufița Roșie. Citesc cu litere mari de tipar
18,00 leiAutor(i): Frații Grimm
Nr. pagini: 24 pagini
An aparitie: 2024
Editura: Neverland
Scufița Roșie, o poveste ce exploreaza teme precum inocența, pericolul și încrederea, reprezinta o lectura încântatoare pentru copiii din lumea întreaga, care se bucura nu doar de deznodamântul fericit al poveștii, ci și de o morala demna de a fi reținuta, respectiv aceea ca nu trebuie sa se încreada în straini.
Basm emblematic al literaturii pentru copii, cules din folclorul din Europa, Scufița Roșie are mai multe versiuni. Cele mai cunoscute sunt cea a scriitorului francez Charles Perrault (Le Petit Chaperon Rouge), din 1697, și cea a Fraților Grimm (Rotkäppchen), din anul 1812.
-
Moara cu noroc
19,00 leiAutor(i): Ioan Slavici
Nr. pagini: 152 pagini
An aparitie: 2024
Editura: Pro Universitaria
Nuvela psihologica Moara cu noroc, de Ioan Slavici, face parte din colectia de Bibliografie scolara recomandata, coordonata de prof. MARIANA BADEA. Utila pentru cunoasterea principalelor opere literare studiate la scoala, colectia se remarca printr-o atenta ingrijire a textelor, astfel incat copiii carora li se adreseaza aceste titluri sa beneficieze de o experienta a lecturii folositoare, menita sa accentueze aplecarea spre literatura romana si spre scriitorii care au marcat diversele perioade si curente.
Scriitor, jurnalist, pedagog si membru corespondent al Academiei Romane, IOAN SLAVICI (1848-1925) a fost considerat un „instrument de observatie excelent” al mediului rural de catre criticul George Calinescu si este unul dintre cei patru mari clasici ai literaturii romane.
Printre cele mai importante scrieri literare ale lui Ioan Slavici se numara nuvelele Moara cu noroc si Padureanca, precum si romanul Mara, iar memoriile sale, publicate in volumul Amintiri, au o importanta deosebita pentru istoria literaturii romane. Influentata de viata satului ardelean, opera literara a lui Ioan Slavici reprezinta o fresca a moravurilor si a comportamentului oamenilor in functie de pozitia lor sociala. Nuvela psihologica Moara cu noroc, a carei actiune are loc in satul transilvanean din a doua parte a secolului al XIX-lea, trateaza consecintele pe care dorinta de imbogatire le poate avea asupra destinului uman. Nuvela a fost publicata in anul 1881, in volumul Novele din popor, alaturi de alte nuvele ale scriitorului, precum Popa Tanda, Gura satului, O viata pierduta, La crucea din sat, Scormon si Budulea Taichii. Majoritatea criticilor o considera una dintre cele mai importante creatii ale autorului, alaturi de Padureanca si romanul Mara.
-
Proza românească în perioada interbelică vol. 1
19,03 leiAutor(i): Vasile Voia
Editura: Palimpsest
Antologia comentată a profesorului universitar Vasile Voia, apărută în 2 volume, reprezintă un excelent instrument de lucru pentru elevi, studenţi şi profesorii de licee cu deosebire. În primul volum, 460 de pagini, sunt comentaţi şi antologaţi următorii scriitori: Sadoveanu, Rebreanu, Camil Petrescu, Hortensia Papadat-Bengescu, Mateiu I. Caragiale. În cel de al doilea volum, în schimb, sunt incluşi în sumar şi comentaţi Cezar Petrescu, Ionel Teodoreanu, George Călinescu, Panait Istrati, Gib Mihăescu, Urmuz, Max Blecher, Anton Holban şi Mircea Eliade. Antologia cuprinde, de asemenea, un amplu studiu despre cultură şi literatură, citate dintr-o bibliografie critică la zi etc. În tot, o carte complexă şi completă, un veritabil manual pentru studenţi şi elevi. Fragmentele selectate din nuvele şi romane sunt, la rândul lor, semnificative pentru înţelegerea operelor respective în ansamblul lor.
-
Proza românească în perioada interbelică vol. 2
19,03 leiAutor(i): Vasile Voia
Editura: Palimpsest
Antologia comentată a profesorului universitar Vasile Voia, apărută în 2 volume, reprezintă un excelent instrument de lucru pentru elevi, studenţi şi profesorii de licee cu deosebire. În primul volum, 460 de pagini, sunt comentaţi şi antologaţi următorii scriitori: Sadoveanu, Rebreanu, Camil Petrescu, Hortensia Papadat-Bengescu, Mateiu I. Caragiale. În cel de al doilea volum, în schimb, sunt incluşi în sumar şi comentaţi Cezar Petrescu, Ionel Teodoreanu, George Călinescu, Panait Istrati, Gib Mihăescu, Urmuz, Max Blecher, Anton Holban şi Mircea Eliade. Antologia cuprinde, de asemenea, un amplu studiu despre cultură şi literatură, citate dintr-o bibliografie critică la zi etc. În tot, o carte complexă şi completă, un veritabil manual pentru studenţi şi elevi. Fragmentele selectate din nuvele şi romane sunt, la rândul lor, semnificative pentru înţelegerea operelor respective în ansamblul lor.
-
Identificări
19,50 leiAutor(i): Mircea Popa
Editura: Palimpsest
Multe aspecte pe care le pune în lumină Mircea Popa în volumul său de istorie literară, Identificări, sunt total necunoscute publicului literar românesc. Ele sunt inedite, fiind descoperite de autor în presa timpului şi în documente de arhivă, iar datele pe care le oferă vizează viaţa şi opera unor importanţi scriitori români. Amintim câţiva dintre aceştia: Titu Maiorescu, Mihai Eminescu, Macedonski, Coşbuc, Rebreanu, Sadoveanu, Blaga, Goga, Ion Pilat, Victor Eftimiu, Mihai Sebastian, Mircea Eliade, Ştefan Baciu, Petru Dumitriu, Ştefan Augustin Doinaş, Eugen Barbu etc
-
Accidentul
19,50 leiAutor(i): Mihail Sebastian
Nr. pagini: 300 pagini
Anul apariției: 2020
Editura: Hoffman
Recitit aseara, spre marea mea surpriza, dupa 6-7 ani, Orasul cu salcami. Aveam la mine intamplator cateva caiete ale elevilor mei din clasa V-a, cu rezumate de lecturi lunare. Intre ele, un foarte inteligent rezumat al Orasului cu salcami, plin de observatii ingenioase asupra raporturilor posibile cu celelalte carti ale mele. Arn citit rezumatul amuzat si, pe urma, intr-o doara, am luat cartea din biblioteca, cu gandul sa o rasfoiesc. Pe urma n-am mai putut s-o las din mana. Aveam oroare de ea. Refuzam sa vorbesc despre ea. Simpla citare a titlului ma crispa. O consideram o eroare, o prostie. Ei bine, mi se pare ca am fost nedrept. Acum, recitind-o dupa ce aproape o uitasem (personaje, momente, fapte care se stersesera total din memorie), cartea m-a incantat. Ce tanara e! Peste toate naivitatile, o anumita fragezime, anumita poezie in povestea asta, care ma emotioneaza. Sau sunt eu azi asa de batran, incat tineretea cartii capata — dincolo de literatura — o valoare exagerata? Nu stiu. Fapt e ca am avut trei ore de neasteptata placere citind-o.
Mihail SEBASTIAN, Jurnal -
Cum am devenit huligan
19,50 leiAutor(i): Mihail Sebastian
Nr. pagini: 140 pagini
Anul apariției: 2020
Editura: Hoffman
Un adolescent zugrăveşte psihologia adolescenţei. Interesul romanului nu stă nici în construcţia cam risipită, nici în natura lui epică, destul de anemică, ci în crearea atmosferei poetice de tulbure, de sentimentalism şi de nelinişte sexuală, de vis şi de realitate, răspândită în jurul oricărei adolescenţe.
Eugen Lovinescu
Istoria literaturii romane contemporane -
De două mii de ani
19,50 leiAutor(i): Mihail Sebastian
Nr. pagini: 298 pagini
Anul apariției: 2020
Editura: Hoffman
Iosef Hechter, tu eşti bolnav. Tu eşti substanţialmente bolnav, pentru că nu poţi decât să suferi; şi pentru că suferinţa ta e înfundată. Toată lumea suferă, Iosef Hechter. Suferim şi noi, creştinii. Dar pentru noi e o ieşire, pentru că noi ne putem mântui. Ştiu, tu nădăjduieşti; nădăjduieşti că va veni odată cel aşteptat, Mesia, pe calul alb, şi atunci vei stăpâni pământul. Nădăjduieşti, Iosef Hechter. E singurul lucru ce-ţi mai rămâne.
Eu însă nu pot face nimic pentru tine. Pentru că eu ştiu că Mesia acela nu va veni. Mesia a venit, Iosef Hechter – şi tu nu l-ai cunoscut. Atât ţi se cerea în schimbul tuturor bunătăţilor pe care Dumnezeu le-a avut pentru tine: să veghezi. Şi nu ai vegheat. Sau nu ai văzut – pentru că orgoliul ţi-a pus solzi pe ochi.
…Iosef Hechter, nu simţi că te cuprinde frigul şi întunericul?Nae IONESCU
-
Femei
19,50 leiAutor(i): Mihail Sebastian
Nr. pagini: 170 pagini
Anul apariției: 2020
Editura: Hoffman
Sunt frant de oboseala, maine dimineata trebuie sa fiu cel mai tarziu la ora 8 la masa de scris, dar nu pot sa nu insemn chiar acum uluitoarea confesiune pe care mi-a facut-o Maryse. Incerc sa transcriu exact:
— Nu stii cat am suferit pentru d-ta. Voiam sa ma culc neaparat cu d-ta. Ma obsedai. O saptamana a fost un adevarat chin — dar stii? chiar fizic. Tii minte cand am venit sa te iau de la Rampa si am plecat impreuna in masina? In ziua aceea eram decisa sa-ti vorbesc deschis, fiindca vedeam ca altfel nu intelegi, sau refuzi sa intelegi. Ma hotarasem sa iau asupra-mi cele mai penibile detalii. Sa gasesc odaia unde sa ne intalnim, sa te aduc acolo, sa pregatesc, in sfarsit, totul… Dar tocmai in ziua aceea te durea… maseaua. Daca nu te-ar fi durut, as fi fost sigur a d-tale. N-as fi ezitat sa-ti vorbesc — si d-ta n-ai fi putut refuza. Niciun barbat nu refuza.
In primele zile — tii minte, dupa prima seara cand am fost la „Zissu” — ma hotarasem sa vin intr-o zi la d-ta, sa ma dezbrac, sa ma culc in pat si sa te astept. M-ai fi gasit acolo si n-ai fi avut incotro. Dar intre timp mi-ai dat Femei si am vazut ca nici macar asa n-as fi facut decat sa repet un episod din trecut. Mi s-a facut sila de mine si am renuntat, mai ales ca ai fi crezut ca o copiez pe eroina d-tale.Mihail SEBASTIAN, Jurnal -
Orașul cu salcâmi
19,50 leiAutor(i): Mihail Sebastian
Nr. pagini: 214 pagini
Anul apariției: 2020
Editura: Hoffman
Un adolescent zugrăveşte psihologia adolescenţei. Interesul romanului nu stă nici în construcţia cam risipită, nici în natura lui epică, destul de anemică, ci în crearea atmosferei poetice de tulbure, de sentimentalism şi de nelinişte sexuală, de vis şi de realitate, răspândită în jurul oricărei adolescenţe.
Eugen Lovinescu
Istoria literaturii romane contemporane -
Atac la bibliotecă
20,50 leiAutor(i): George Arion
Anul apariției: 2014
Nr. pagini: 192 file
Editura: Crisis Press
Autor(i): George Arion
Anul apariției: 2014
Nr. pagini: 192 file
Editura: Crisis Press
Povestea lui Andrei Mladin începe în anul 1983, când a apărut Atac în bibliotecă. Atunci cititorii au făcut cunoștință cu un tânăr jurnalist român glumeț, dar și grav, în aparență superficial, dar tobă de carte și dedicat profesiei sale.
După ce îi ia un interviu unei violoniste celebre, Mihaela Comnoiu, el se trezește implicat într-o situație-limită, descoperind un cadavru în biblioteca sa.
La început, de frică, Mladin eludează miliția și se decide să facă propriile investigații, devenind un detectiv fără voie. Treptat-treptat, descoperă că în jurul lui s-a țesut o conspirație care îi dorește pieirea. Istețimea și umorul care îl caracterizează îl ajută să treacă prin întâmplări periculoase și să dezlege misterul.
Totul se petrece într-un București în care sunt prezentate cozi la alimente, uleiul și zahărul se dau pe cartelă, străzile sunt luminate anemic, apa caldă nu curge la robinete, telefoanele sunt ascultate, cetățenii sunt supravegheați zi și noapte. Un oraș în care domnește frica. Și astăzi unii se întreabă cum de a trecut de cenzură un roman în care anchetatorul nu este un reprezentant al autorităților și în care deseori se râde de cutumele unei epoci pe care propaganda o considera de “aur”.
După Atac în bibliotecă s-a realizat un film de-abia în 1992, scenariul din 1985 fiind respins de cenzura comunistă.
Romanul a apărut în limba engleză în 2011, la editura londoneză Profusion (Attack in the Library), iar în 2015 în versiune franceză, la Genese Edition (Qui veut la peau d’Andrei Mladin).
-
Dimensiunea Românească a Existenței
20,90 leiAutor(i): Mircea Vulcănescu
Nr. pagini: 112 pagini
Editura: Eikon
… fiecare popor are, lăsată de Dumnezeu, o faţă proprie, un chip al lui de a vedea lumea şi de a-l răsfrânge pentru alţii. Fiecare îşi face o idee despre lume şi despre om, în funcţie de dimensiunea în care i se proiectează lui însuşi existenţa.(…) Pe planul spiritual, tot ce există are un profil absolut: o efigie imperială; sau nu este. Altfel zis, dacă noi existăm într-adevăr nu numai ca o colectivitate biologică, dar şi ca o fiinţă spirituală, nu se poate să nu avem o faţă a noastră proprie, un chip neasemănat de a răsfrânge lumea aceasta a lui Dumnezeu la care să voim să reducem pe toate celelalte, care chip ne este, oarecum, justificarea existenţei noastre deosebite pe lume, în marea cea mare a făpturilor lui Dumnezeu. Mircea Vulcănescu
-
Gânduri despre Maica Domnului – imnul acatist
21,50 leiAutor(i): Mircea Vulcănescu
Nr. pagini: 66 pagini
Editura: Eikon
“Sfânta Fecioară nu este separată de firea omenească, nu are o fire diferită de a noastră în ceea ce privește curăția, ci este o persoană în care simțământul sărăciei firii noastre s-a eliberat într-un strigăt al purității de o asemenea forță încât ea a devenit receptacolul lui Dumnezeu în creație. Imaginați-vă întreaga creație ierarhizată în forma unei piramide după gradul de suspin după Dumnezeu. Într-o astfel de piramidă, Sfânta Fecioară este în vârf.
Legată ontologic de firea omenească, cu toate vicisitudinile acesteia, ea este punctul cel mai înalt al oricărei făpturi, principiul omenesc ce cheamă mântuirea. Ea acoperă toți oamenii și adună toate chemările lor. Prin ea, asemeni unei piramide ce ar descinde din înaltul cerului, Dumnezeu pătrunde în omenire.”
-
Biletul la control!
26,50 leiAutor(i): Dumitru Popescu
Nr. pagini: 230 pagini
Anul apariției: 2021
Editura: Hoffman
Din felul cum se spunea odinioara despre cineva ca are principii, parea sa reiasa ca e vorba de un om cu tabieturi. Un om sucit, nitelus ingradit, oricum dificil, cu care nu era intotdeauna prea placut sa ai de-a face. Principiile erau, in alta acceptiune, o componenta a pedanteriei. Dar, si intr-un caz si in altul, era o meteahna, o scranteala, o forma de alinare mintala. „Va scot eu principiile din cap” – striga cate un sef la subalternii ce vadeau vagi reziduuri de personalitate. Persoanele publice trebuiau sa strige frecvent ,,Pleaca ai nostri! Vin ai nostri!” – varianta moderna a dictonului „Regele e mort! Traiasca regele!”.
Politicienii considera principiile catuse la maini. Isi poate permite sa aiba principii un individ care nu aspira la nimic, care nu are ce pierde sau ce castiga. A carui singura avutie ramane originalitatea. Sau cel care isi subordoneaza viata unui ideal de lupta dezinteresat. Dar, printre cei ce nazuiesc sa parvina, rar se gaseste cineva dispus sa-si ,,inchida viata”, sa-si rateze cariera de dragul principiilor.
Timp de milenii, o mare parte a omenirii a avut drept ghid etic decalogul bibliei – chintesenta teoretica a pacatelor si a oprelistilor fundamentale. Cele zece porunci au fost interpretate si adaptate de fiecare societate in conformitate cu idealurile ei materiale. Nicio oranduire, oricat de inumane erau bazele pe care se sprijinea, nu a indraznit sa repudieze aceste principii. Le-a incalcat insa tacit. Nimeni nu s-a batut vreodata cu pumnii in piept afirmand ca viciul este cultul sau.
Un principiu suprem a fost si este: „Cel tare il suprima pe cel slab”. Dar el nu a fost niciodata afisat, nu a devenit o deviza publica, nu a fost introdus intre intelepciunile clasice. Dimpotriva, s-a propovaduit mila, caritatea. -
Cenușa din ornic
26,50 leiAutor(i): Dumitru Popescu
Nr. pagini: 414 pagini
Anul apariției: 2021
Editura: Hoffman
De ce ai fugit de pedeapsa? Te facusesi de cremene. Daca nu toata, partea de suflet ce trebuia intoarsa cu fata spre inceputuri. Ce greseala enorma, sa ma asiguri ca ai platit, fara sa platesti! Sa refuzi sa-ti achiti datoria, acum, sub ochii mei avizi, nerabdatori, dispusi sa accepte si o rascumparare tarzie, oricat de tarzie!
A ne retrai trecutul, impreuna, insemna, cum vezi, a ne infiora de groaza pentru ce faptuisem unul impotriva altuia, si fiecare impotriva lui insusi, a recunoaste deschis ca mintile ni se ratacisera, ca am fost pacatosi, rai, nesimtitori, flusturatici, frivoli, si ca necazurile ce se abatusera asupra noastra le meritam din plin, cum meritam orice lovitura a soartei, mania ei turbata. Retrairea nu insemna sa ne mandrim, cum faceai tu, cu asceze inventate. Nu insemna sa ne drapam in faldurile unor false virtuti manastiresti. Dimpotriva, cerea sa smulgem de pe noi tot ce acoperea, si ascundea privirilor celuilalt, plagile, hidosenia vietii gresite, terfelite aiurea, prin locuri sordide, opuse firilor noastre, idealurilor noastre, dreptului nostru la fericire adevarata.
Fiecare noua «dezvaluire» imi confirma ca ai tras chiulul destinului si, implicit, ca m-ai trisat. Tacit si expres, mi-ai cultivat incredintarea ca fata de soarta, si fata de mine, esti chit. Aceasta a fost crima ta. Ai sperat ca ma poti insela. Ai avut superficialitatea sa-ti inchipui ca vei stapani sufletul meu cu mainile netrecute printr-un foc purificator.Dumitru Popescu, Cenusa din ornic























